Jak opublikować swój pierwszy podcast?

Podcasty to popularna forma publikacji, która umożliwia dzielenie się ekspercką wiedzą w przystępnej dla odbiorców formie. Niski próg wejścia i stosunkowo niewielkie nakłady finansowe związane z nagraniem i obsługą podcastu zachęcają wielu internetowych twórców i przedsiębiorców do zainteresowania się tą formą contentu. Po nagraniu i edycji pierwszego odcinka przychodzi czas na jego publikację, a wtedy… pojawiają się schody. Bo publikacja podcastu nie zawsze jest sprawą intuicyjną i oczywistą. Jak przygotować plik ze ścieżką dźwiękową i opublikować podcast? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu. Zaczynamy!

Przygotowanie pliku

Nagrałeś już plik w ZenCastr i poddałeś edycji w Audacity. Co dalej? Kolejnym etapem będzie dodanie do pliku dźwiękowego metadanych. Czym są metadane i dlaczego są wymagane w podcastach? Metadane to ustrukturyzowane informacje stosowane do opisu np. plików dźwiękowych. Dzięki tym informacjom Ty i inne osoby macie możliwość znalezienia różnych plików i zarządzania nimi. Jakie informacje muszą się znaleźć w Twoim podcaście? Najważniejsze z nich to nazwisko autora podcastu, tytuł odcinka, gatunek lub kategoria (w przypadku muzyki np. jazz, w przypadku podcastu np. biznes), tagi i krótki opis/streszczenie odcinka (zazwyczaj do 255 znaków, ale zdarza się, że miejsca na opis jest jeszcze mniej!). Tworząc opis i wybierając tagi dobrze rozważ, które słowa czy frazy kluczowe będą korzystne dla pozycjonowania Twojego podcastu, ale i zgodne z jego tematyką.

Metadane możesz dodać bezpośrednio w programie Audacity na końcowym etapie obróbki, podczas eksportowania pliku do formaty wav lub mp3. Jeśli oprócz basic metadata planujesz dodać extended metadata, warto wykorzystać do tego oprogramowanie takie jak Auphonic (wersja podstawowa jest dostępna za darmo online). W Auphonic masz możliwość dodania rozszerzonego opisu, a nawet tytułów rozdziału ze znacznikami czasowymi. Na tym etapie dodajesz również plik graficzny zawierający okładkę podcastu. Okładka musi mieć format kwadratu, zalecana wielkość to od 800 do 3000 pikseli. Plik powinien mieć format png lub jpeg. Po uzupełnieniu danych rozpoczynamy proces produkcji, a następnie pobieramy gotowy plik.

Wybór hostingu

Jeśli masz już przygotowany plik dźwiękowy (najlepiej w formacie mp3 lub wav – ale sprawdź, jakie formaty obsługuje wybrany przez Ciebie hosting!), czas przejść do wyboru platformy hostingowej. Rolą hostingu, podobnie jak w przypadku witryn internetowych, jest przechowywanie plików. Innymi słowy – musisz swój podcast gdzieś \”zawiesić\”, nie może sobie luźno dryfować w cyberprzestrzeni ;-). Istnieje sporo platform hostingowych do wyboru, wiele z nich pełni jednocześnie rolę streamingu, czyli nie tylko przechowują Twoje pliki dźwiękowe, ale również je streamują. Oznacza to tyle, że pliki te są udostępniane, a odbiorcy mają możliwość ich odtworzenia, przeczytania opisu, znalezienia ich w wyszukiwarce czy obejrzenia okładki. 

Przykładowe platformy hostingowe, na których możesz umieścić swoje pliki to:

  • Soundcloud,
  • Spotify,
  • Spreaker,
  • Buzzsprout,
  • Podbean,
  • RSS.com,
  • Audiomeans,
  • Acast,
  • Blubrry,
  • Libsyn,
  • Omny Studio,
  • ART19,
  • Audioboom,
  • Firesid.

Niektóre platformy mogą wymagać opłaty za korzystanie i przechowywanie plików, jednak większość z nich umożliwia bezpłatne korzystanie – oczywiście do pewnego limitu. Limity te mogą być określone przez ilość megabajtów lub ilość minut Twoich nagrań. Wystarczy zajrzeć do zakładki Pricing, by dowiedzieć się, jakie są wymogi na wybranej platformie. Większość popularnych platform hostingowych jest jednocześnie platformami streamingowymi (np. Spotify czy Soundcloud). Co to oznacza w praktyce? Że poprawne przesłanie pliku z podcastem na hosting jednocześnie listuje Twój podcast w katalogu. Gdy tylko podcast pojawi się na listach platformy streamingowej staje się materiałem publicznym. 

Zamieszczenie podcastu na liście jest uzależnione od pozytywnej weryfikacji przez wybraną platformę. Każdy podcast jest sprawdzany pod kątem treści naruszających zasady takich jak propagowanie nienawiści czy szerzenie terroryzmu. Zakładamy jednak, że Twój podcast nie zawiera tego typu materiałów. W związku z tym powinien zostać szybko zaindeksowany i zamieszczony na oficjalnej liście publicznie dostępnych podcastów. Proces indeksowania działa tu analogicznie jak w przypadku witryn internetowych – roboty weryfikują treść i listują podcast na odpowiedniej pozycji.

Aby przesłać plik na wybrany hosting musimy po pierwsze założyć konto na wybranej platformie hostingowej. Pamiętaj o bardzo ważnym kroku, jakim jest potwierdzenie adresu email. Wydaje się to banalne, ale wbrew pozorom wiele osób o tym zapomina, a to rodzi problemy w postaci braku możliwości wygenerowania pliku RSS (o tym za chwilę) lub nie indeksowania się podcastu na platformie hostingowej

Wybór platform streamingowych

Jeśli w poprzednim kroku wybrałeś platformę hostingowo-streamingową, to teoretycznie możesz pominąć kolejne kroki. Warto jednak wybrać dodatkowe platformy do streamingu, aby Twój podcast miał szansę dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Zadbaj więc o jego szeroką dystrybucję wybierając kilka innych platform.

Możesz wybierać z ogromu platform takich jak:

  • Apple Podcasts,
  • Google Podcasts,
  • Amazon Music,
  • Castbox,
  • iHeartRadio,
  • Overcast,
  • Pocket Casts,
  • Radio Public,
  • Stithcer,
  • Pandora
  • i wieeelu innych

Z poziomu hostingu sprawdź, które platformy możesz połączyć z platformą-matką (czyli hostingiem).

Dodatkowo warto sprawdzić najnowsze raporty na temat tego, które platformy są najbardziej popularne wśród słuchaczy podcastów, którzy mogą być odbiorcami Twoich treści. Jeśli nagrywasz podcast w języku polskim, nie kieruj się wyłącznie danymi ze Stanów Zjednoczonych.

Jeśli wybrałeś już kolejne lokalizacje do udostępniania Twojego podcastu,, to najwyższy czas połączyć hosting z platformami do streamingu. Jak to zrobić? Tu niestety trzeba przeklikać wszystko ręcznie. Na każdej z wybranych platform musisz zarejestrować oddzielne konto. Wszystko porejestrowane? To przechodzimy do włączenia kanału RSS. 

RSS - co to jest i jak go uruchomić?

Jeśli wybrałeś już kolejne lokalizacje do udostępniania Twojego podcastu,, to najwyższy czas połączyć hosting z platformami do streamingu. Jak to zrobić? Tu niestety trzeba przeklikać wszystko ręcznie. Na każdej z wybranych platform musisz zarejestrować oddzielne konto. Wszystko porejestrowane? To przechodzimy do włączenia kanału RSS. 

Jeśli już masz kanał RSS i wszystko wygląda w porządku, przejdź do wyboru towarzyszącej platformy. Najprawdopodobniej platformy, które możesz skorelować z hostingiem będą wylistowane w tej samej zakładce, w której tworzyłeś RSS. Po prostu wybierz jedną z listy i kieruj się wskazówkami z opisu. W każdej z wybranych platform będzie Ci potrzebny adres URL kanału RSS – skopiuj go dokładnie i wklej we wskazane miejsce. Nie piszę tutaj instrukcji krok po kroku z uwagi na to, że każda platforma ma nieco inny schemat tworzenia dostępu do pliku, ale na tym etapie wszystko jest już dość intuicyjne, wybrana platforma poprowadzi Cię krok po kroku. Pamiętaj, że nawet po skutecznym połączeniu platform Twój podcast może nie pokazać się od razu na liście dodatkowej platformy streamingowej. Trzeba tu uwzględnić czas propagacji zmian, a dodatkowa platforma musi odnaleźć Twój podcast, zweryfikować go i zamieścić na liście. Nie powinno to trwać dłużej niż kilka dni. W razie czego skontaktuj się z supportem lub sprawdź, czy nie dostałeś jakichś wytycznych na maila.

Mam nadzieję, że dzięki moim wskazówkom udało Ci się z powodzeniem opublikować własny podcast!

Potrzebujesz wsparcia przy publikacji podcastu?

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij tu, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Nikt jeszcze nie ocenił tego wpisu, bądź pierwszy(-sza)!

Scroll to Top